Plannen maar hoe?

mei 27, 2018 30 Door laura witsmeer

Planning ik kan niet meer zonder. Ik schrijf voor iedere dag een planning zodat ik precies wat wat ik te doen heb. Ik denk dat iedereen een planning kan maken maar het moet wel een haalbare planning zijn. Zo niet dan lukt het niet om je eraan te houden. Maar hoe maak je een goede planning? hier 5 tips die voor mij het beste werken. 

Tip 1 

Iedere ochtend maak je een planning voor de dag.

Samen met een bak koffie of thee natuurlijk is het perfecte moment om de dag in te delen.

Pak je agenda erbij en plannen maar

Stap 1: de afspraken die je hebt gepland

Stap 2: plan je pauzes in!

Stap 3: de taken die je moet/wil uitvoeren vandaag

Stap 4: reserve taken die niet perse vandaag hoeven. Dat kan handig zijn maar ik doe het zelf niet.

En klaar is de de planning

Tip 2

Plan vrije tijd in!

Deze is heel erg belangrijk en vergeet ik zelf ook regelmatig. Maar plan je pauzes. Want wanneer je lekker bezig ben met je planning schiet dat er natuurlijk bij in. afhankelijk van jou concentratie vermogen plan je je pauze in. de belangrijkste is de lunch en je avondeten. Ik kies vaak voor 10 min pauze omdat ik dit zelf prettig vind. en daarnaast een langere pauze als ik even geen concentratie heb om even de te wandelen.

Tip 3

Plan niet te veel

Er komen altijd nog andere taken op je pad. Plan liever net te weinig zodat je ruimte heb voor onverwachte dingen. Want niks is vervelender dan een planning die spaak loopt door onverwachte taken. Het scheelt je een hoop stress!

Tip 4 

Plan alles!

Jaa alles zelfs je boodschappen of huishoudelijke taken. Het geeft je een hoop rust en je kan het ook niet vergeten. ik vergeet namelijk gewoon om boodschappen te doen of de was aan te zetten. die taken zijn nou eenmaal minder leuk dan het schrijven van een blog.

Tip 5

Ontwikkel je eigen manier.

Voor iedereen werkt een planning anders de ene plant alles in blokken de ander per uur en weer een ander maakt een lange lijst. Het is aan jouw om je eigen manier te ontdekken. Dit zou je als volgt zo kunnen doen.

Week 1 : blokplanning – de dag in blokken delen zoals ochtend, middag, avond en daarin te plannen.

Week 2: tijdplanning – alles in tijden plannen zodat je precies weet hoe laat je een taak wil doen.

Week 3: losse planning – alles opschrijven wat je moet doen en enkel aftekenen wat je hebt gedaan.

Week 4: een combinatie van alles.

Week 5: aan de gang met de planning die bij jouw past.

Enthousiast geworden ? Wacht dan niet langer plannen maar!

En natuurlijk ben ik benieuwd naar jullie planning laat ze vooral zien in de reacties

Liefs Laura